Cykl SZTUKA W SŁUŻBIE DUCHA I CIAŁA  „CZAS TERAZ ZAWSZE”

Erzulie Freda. Afrykański Duch Miłości.

Marta Paradecka powołała do życia Fundację „Sztuka dla życia” w Kołobrzegu w 2016r, w mieście w którym mieszkała i pracowała przez kilkanaście lat. Uważała że, sens ludzkiemu życiu może nadać działanie wokół kultury i sztuki, dlatego też stworzyła m.in. cykl „Sztuka w Służbie Ducha i Ciała”, dedykowany rozwojowi twórczych pasji i talentów osób/kobiet walczących z chorobą onkologiczną, jak i z towarzyszącej im wykluczeniem społecznym.

Od kilku lat kontynuujemy ścieżkę Marty, dlatego od momentu przeniesienia Fundacji na Śląsk, odbędzie się już II edycja Cyklu w Katowicach. Wierzymy że w tym roku będzie również soczysto, dodatkowo poszerzamy Cykl o dwa miasta: Tychy i Wrocław. W każdym z tych miasta odsłoni się nasza działalność.

Przede wszystkim chcemy zaprosić kobiety doświadczone onkologicznie oraz ich najbliższych i pozostałych widzów, słuchaczy w obszar muzyki, fotografii, performansu, filmu, instalacji, poematu dokumentalnego i spektaklu/seansu teatralnego. W programie zaplanowaliśmy także warsztaty teatralne włączone w performens O K R U C H Y oraz Kliniczne Seminarium Psychoonkologiczne. Odbędzie się również sesja fotograficzna „Portret kobiety”, dzięki czemu powstaną fotografie dopełnione każdorazowo „sentencją na życie” każdej z ich bohaterek pod okiem fotografki Joanny Nowickiej.

Wierzę głęboko iż Cykl Sztuka w Służbie Ducha i Ciała „CZAS TERAZ ZAWSZE” uruchomi w kobietach, widzach, uczestnikach proponowanych wydarzeń, potrzebę otwarcia się na świat, uwrażliwi i przede wszystkim uwolni emocje, pozwoli na wyrażanie siebie, swoich potrzeb i uczuć.

Nasz Cykl może się odbyć dzięki ogromnemu wsparciu Instytutu Grotowskiego we Wrocławiu, które pozwoliło nam na zaproszenie widzów, artystów do miejsc związanych ze sztuką, jak i również z medycyną i medytacją. Wierzymy w synergię – poprzez wspólne działanie przyczyniamy się do tworzenia nowych efektów i ścieżek w otaczającej nas rzeczywistości, która podlega nieustannym przeobrażeniom. Niech nasza codzienność zmienia się – nie bójmy się tego – w ten sposób dajemy sobie szansę i innym na mówienie nowym, własnym językiem, zostawiamy miejsce na refleksję, odkrywanie zapomnianych, czy też głęboko schowanych przestrzeni w sobie i w drugim człowieku; schowanych w świecie pełnym pytań, wątpliwości, wstrząsających głosów, ale także i piękna, tajemnicy i miłości.

Monika Wachowicz – kuratorka programu

Organizator Cyklu: Fundacja Sztuka dla życia im. Marty Paradeckiej.

Tegoroczna edycja Cyklu realizowana jest we współpracy z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu.

Partnerzy: Uniwersyteckie Centrum Kliniczne im. prof. K. Gibińskiego Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach, Kinoteatr Rialto w Katowicach, Studio Fotograficzne Joanny Nowickiej w Katowicach, Teatr A Part w Katowicach, Teatr Śląski w Katowicach, Teatr Ateneum w Katowicach, Ewa Lily Joga Studio, VERSO Instytut Psychoterapii i Zdrowia oraz Monika Wachowicz Studio Ciała i Emocji.

Patronat medialny: TVP Katowice  

TVP3_Katowice
logo Rialto - czarne duże

Z całego serca dziękujemy Joannie Chłądzyńskiej oraz Natalii Stefańczyk, rzeczniczkom biura prasowego Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego im. prof. K. Gibińskiego Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach za pomoc i pełne zaangażowanie w nasz cykl.

Zapisy na warsztaty „Glossa-przypisy do życia” Warsztaty artystyczne połączone z performansem O K R U C H Y: sztukadlazycia@wp.pl
Zapisy na sesje fotograficzną „Portret Kobiety”: foto@joannanowicka.com

PROGRAM

LISTOPAD

3.11.2022, godzina 18:00

Otwarcie Cyklu

Spektakl solowy
“Przejrzystość pustki” Teatru A Part

Bilety: 40zł
Rezerwacja, miejsca ograniczone: sztukadlazycia@wp.pl

6.11.2022

KLINICZNE SEMINARIUM PSYCHOONKOLOGICZNE 2022/2023

Seminarium odbywać się będzie stacjonarnie w Tychach, skierowane jest do: psychoterapeutów, psychoonkologów, psychologów, lekarzy psychiatrów, zainteresowanych terapeutów. Posiadamy patronat Polskiego Towarzystwa Psychoonkologicznego.
Strona ze szczegółami i programem:
https://www.verso-rozwoj.pl/events/kliniczne-seminarium-psychoonkologiczne/

08.11.2022, godzina 19:00

“Which one of us” w reżyserii Chris Simion-Mercurian
„Która z nas”

Polska premiera filmu.
Kinoteatr Rialto w Katowicach

Bilety: 16 i 19 zł
Czas: 47 minut

Po filmie zapraszamy widzów na spotkanie z reżyserką: Chris Simion-Mercurian, która opowie o własnym doświadczeniu choroby onkologicznej i procesie powstawania dzieła “Which one of us”.

Film będzie miał swoją wcześniejszą odsłonę (premiera wrocławska) 7.11.2022 o godzinie 19:00 w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu.

14-15.11.2022

Sesja fotograficzna Portret Kobiety (z działem kobiet doświadczonych onkologicznie)

Zgłoszenia i zapisy: foto@joannanowicka.com
W mailu proszę podać wybraną datę i godzinę. W informacji zwrotnej potwierdzimy wybrany termin oraz przekażemy więcej informacji o tym jak się do sesji przygotować.

Liczba miejsc ograniczona. Wstęp wolny. Poniżej w programie pełny harmonogram sesji.

17.11 oraz 24.11. oraz 25.11. 2022, godzina 17:00 – 19:00

„Glossa-przypisy do życia”
Warsztaty artystyczne połączone
z performansem O K R U C H Y

Warsztaty poprowadzi aktorka, performerka Monika Wachowicz
Teatr A Part w Katowicach
Liczba miejsc jest ograniczona, dwa czwartkowe dni.
Wstęp wolny.
Zapisy: sztukadlazycia@wp.pl

23.11.2022, godzina 19:00

Kobiety, strasznie śmiać się!

Poemat dokumentalny Rity Jankowskiej i Mai Miro

Teatr A Part w Katowicach

Rezerwacja, miejsca ograniczone: sztukadlazycia@wp.pl

Bilety 40zł

25.11.2022, godzina 19:00

Performans O K R U C H Y Moniki Wachowicz i Jarosława Freta.

Teatr A Part w Katowicach
Rezerwacja, miejsca ograniczone: sztukadlazycia@wp.pl
Bilety: 40zł
Czas: ok 50 minut

Specjalna wersja performansu, przygotowana podczas warszatów „Glossa-przypisy do życia”.

 

 

30.11.2022, godzina 14:00

Koncert/sesja dźwiękowa z medytacją, wprowadzającą do jogi nidra – głębokiego, świadomego relaksu.

Prowadzący: Ewa i Kamil Gorgoń

Czas: ok 60 minut
Wstęp wolny, po wcześniejszej rezerwacii, miejsca ograniczonei: sztukadlazycia@wp.pl

Miejsce: Uniwersyteckie Centrum Kliniczne im. prof. K. Gibińskiego Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach, ul. Medyków 14.

GRUDZIEŃ

3 – 4.12.2022, godzina 18:00

Kairos/καιρός – premierowy pokaz performansu

Performans/Instalacja Moniki Wachowicz
Współpraca: Jarosław Fret

ŚLĄSKI TEATR LALKI I AKTORA „ATENEUM” w Katowicach.
(Scena w Galerii na 3 go Maja 25)
Bilety: 40zł
Rezerwacja: sztukadlazycia@wp.pl

19.12.2022, godzina 19:00

Zamknięcie CYKLU
Spektakl „W zawieszeniu”

Reżyseria: Arti Grabowski
Wykonanie: Monika Wachowicz
Scenariusz oraz teksty: Marta Paradecka, Monika Wachowicz oraz Arti Grabowski

Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego
Rynek 10, 40-003 Katowice
Bilety normalny: 40zł
Bilet ulgowy: 20zł

Informacje o wydarzeniach podczas Cyklu.

LISTOPAD

03.11.2022, godzina 18:00

Otwarcie cyklu

Spektakl solowy
“Przejrzystość pustki” Teatru A Part
Bilety: 40zł
Rezerwacja, miejsca ograniczone: sztukadlazycia@wp.pl

PRZEJRZYSTOŚĆ PUSTKI jest autorskim spektaklem solowym Teatru A Part w wykonaniu Moniki Wachowicz i w reżyserii Marcina Hericha, inspirowanym twórczością prozatorską i filozofią egzystencji francuskiego pisarza Michela Houellebecqa.
Spektakl jest projektem scenicznym z pogranicza teatru postdramatycznego, performensu i teatru tańca.

„Nie ma wiecznej ciszy tych nieskończonych przestrzeni, bo właściwie nie ma ciszy, ani przestrzeni, ani pustki. Świat, który znamy, świat, który tworzymy, świat ludzki jest okrągły, gładki, jednorodny i ciepły jak pierś kobiety”
Michel Houellebecq, „Cząstki elementarne”

Reżyseria: Marcin Herich
Scenariusz, ruch sceniczny: Marcin Herich i Monika Wachowicz
Występuje: Monika Wachowicz
Wykorzystano fragmenty powieści „Cząstki elementarne” Michela Houellebecqa oraz cytaty z „Możliwości wyspy” Michela Houellebecqa i „Kołysanki” Chucka Palahniuka.
Muzyka: „Funérailles” Franza Liszta

Czas trwania spektaklu: 55 minut
Premiera: Katowice, listopad 2013

Teatr A Part jest teatrem autorskim reżysera Marcina Hericha, założonym w 2004 roku w Katowicach. A Part to niezależny projekt artystyczny i skupiona wokół Hericha grupa teatralna, realizująca autorskie przedstawienia sceniczne, działania site specific oraz widowiska plenerowe. Teatr A Part jest teatrem ciała, ruchu, formy i narracji wizualnej. W obszarze sensów spektakle A Partu sięgają w głąb ludzkich instynktów i tajemnic egzystencji, emocji i imponderabiliów.

Spektakle Teatru, prezentowane na scenach gościnnych, w przestrzeniach plenerowych i nieteatralnych, w kraju i za granicą, zostały pokazane dotąd w 29 krajach na 5 kontynentach (Białoruś, Brazylia, Chorwacja, Czarnogóra, Czechy, Dania, Dominikana, Egipt, Francja, Hiszpania, Holandia, Iran, Irlandia, Izrael, Korea Południowa, Litwa, Niemcy, Polska, Rosja, Rumunia, San Marino, Serbia, Słowacja, Turcja, Ukraina, USA, Węgry, Wielka Brytania, Włochy).

Więcej informacji: www.apart.art.pl
Marcin Herich

Założyciel, kierownik artystyczny i reżyser Teatru A Part.
Od 1985 roku do 2004 roku związany z katowickim alternatywnym Teatrem Cogitatur jako aktor, reżyser przedstawień plenerowych i współpracownik w zakresie inscenizacji i techniki sceny.

Wyreżyserował w Teatrze Cogitatur trzy autorskie przedstawienia plenerowe: „Pasja” (1996), „Femina” (1998) i „El Niño. Miłość w czasach niepokoju” (2003) oraz dwie odsłony plenerowego projektu specjalnego „Extracts” (2003).

W 2004 roku założył Teatr A Part, którego działalność rozpoczął od wznowienia przedstawień „Femina” (2004), „El Niño. Miłość w czasach niepokoju” (2005) oraz realizacji trzeciej odsłony projektu „Extracts” (2005).

Współtwórca ośrodka Teatru Cogitatur w Katowicach (1995-2006), gdzie pracował do 2004 roku, w latach 1996-2004 także kierownik literacki i manager Teatru Cogitatur.

Założyciel Sceny/Atelier Teatru A Part w Katowicach (2013) i Studia Aktorskiego Teatru A Part (2016).

Współpomysłodawca i dyrektor artystyczny Festiwalu Teatrów A PART (1994-1995), zaś od 1996 roku do dzisiaj dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Teatrów A PART (obecnie: Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Performatywnych A PART) – dwadzieścia osiem edycji, ostatnia: czerwiec 2022.

Uczestnik sympozjów teoretycznych i imprez branżowych w Polsce i za granicą (Słowenia, Szkocja, Holandia, Belgia, Rumunia, Węgry). Uczestnik konferencji IETM Informal European Theatre Meeting (1999-2001, Finlandia, Czechy, Francja). Gość festiwali m. in. Manchester Street Ahead Festival w Anglii (1998), Avignon we Francji (2000), Złoty Lew we Lwowie na Ukrainie (2000), Objectif Danse w Brukseli w Belgii (2007, 2009, 2019, 2021), Kiosk w Żylinie na Słowacji (2008, 2012), Dublin Fringe Festival w Irlandii (2008), Mala Inventura w Pradze (2011, 2012, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020, 2022), Fira Tarrega w Hiszpanii (2012, 2021), Huashan Living Arts Festival w Taipei na Taiwanie (2013), Crossroads Festival w Antwerpii w Belgii (2013), Temporada Alta w Gironie w Hiszpanii (2017), Teatr-Teatr Showcase w Permie w Rosji (2018), Theaterfestival Boulevard w Den Bosch w Holandii (2018), Antistatic International Festival w Sofii w Bułgarii (2020, 2022), Trigger w Lublanie na Słowenii (2022).

przejrzystosc_malgorzata_wachowicz_08 (2)
Foto: Małgorzata Wachowicz

06.11.2022
KLINICZNE SEMINARIUM PSYCHOONKOLOGICZNE 2022/2023

Przestrzeń przejściowa D. Winnicotta w pracy z pacjentem onkologicznym.
Autonarracje pacjentów a ich poczucie dobrostanu.

Jadwiga Koźmińska-Kiniorska – psychoterapeuta, psychoonkolog, superwizor psychoonkologii, psycholog, trener

Seminarium odbywać się będzie stacjonarnie w Tychach, skierowane jest do: psychoterapeutów, psychoonkologów, psychologów, lekarzy psychiatrów, zainteresowanych terapeutów. Posiadamy patronat Polskiego Towarzystwa Psychoonkologicznego.

Założycielem i dyrektorem jest Justyna Rutkowska – psychoterapeuta, psycholog, trener pracowników ochrony zdrowia, specjalista w zakresie zdarzeń niepożądanych.

Strona ze szczegółami i programem:
https://www.verso-rozwoj.pl/events/kliniczne-seminarium-psychoonkologiczne/

pobrane

08.11.2022, godzina 19:00
Film
“Which one of us” w reżyserii Chris Simion-Mercurian
„Która z nas”

Polska premiera filmu.
Kinoteatr Rialto w Katowicach
Bilety: 16 i 19 zł
Czas: 47 minut

Po filmie zapraszamy widzów na spotkanie z reżyserką: Chris Simion-Mercurian, która opowie o własnym doświadczeniu choroby onkologicznej i procesie powstawania tego filmu.

“Which one of us”

Reżyserka filmu Chris Simion-Mercurian w przejmujący sposób opowiada o swoim dziele “Which one of us”. Czytając opis wstrzymałam oddech, pozwolę sobie przywołać tylko część opisu aby zaprosić Państwa na ten wyjątkowy film! „Życie moje podzielone zostało na dwie części. Przed rakiem i po raku. Lepiej powiedzieć przed darem i po darze. Bo dla mnie rak był boskim prezentem, nowym życiem. Można go postrzegać jako nieszczęście, albo jako cud, bo wszystko w życiu jest kwestią perspektywy, zgodnie z osobistymi wyborami lub osobistymi perspektywami. Tak więc, nie postrzegałam tego doświadczenia jako przestępcy, próbującego odebrać mi życie. Nie pozwoliłam sobie myśleć o tym w ten sposób. Wolałam patrzeć w kierunku światła, który okazał się błogosławieństwem. Gdyby ktoś chciał mi zaoferować moje dawne życie, przed chorobą, powiedziałbym, “nie, dziękuję”. Przeżyłam 4 lata, jak inni 40. Tak, nie mam piersi, ale jestem kobietą, jestem seksowna. Blizny są wszędzie, ale dzięki nim jestem wyjątkowa i szczęśliwa, żyję i to jak! Efekty uboczne już mnie nie przerażają, są częścią moich codziennych wyzwań.

„Moje motto w nowym życiu: Przestań próbować uszczęśliwiać wszystkich. Nie jesteś tequilą. Ciesz się każdą sekundą swojego życia, ciesz się swoim życiem, a nie cudzym… jak mawiała Frida Kahlo, kiedy była w złym stanie: “Po co mi nogi, skoro mam skrzydła do latania?”.

„Diagnoza pomogła mi przypomnieć sobie, co jest niezbędne w życiu. Otrzymałam tę chorobę jako dar, a nie jako smutek i nigdy nie przestałam czuć, że Bóg jest ze mną” Chris Simion-Mercurian

Chris Simion-Mercurian

Urodziła się 20 sierpnia 1977 roku w Bukareszcie, w Rumunii.
Ukończyła Narodowy Uniwersytet Sztuki Teatralnej i Kinematografii “I.L. Caragiale” w Bukareszcie, uzyskując dyplom z teatrologii w 2000 roku oraz drugi dyplom z produkcji teatralnej w 2005 roku.

Ma na swoim koncie działalność literacką, m.in książki: The Desperation of Being (1996); Why Are We Not What We Can Be? (1997); The Confession of a Convict (1998/2000); Every Day, God Prays for Me (2002); “Which one of us” (2018, album fotograficzno-tekstowy, inspirowany jej osobistym doświadczeniem: rak piersi jak dar).

W 2009 roku została członkiem Związku Pisarzy Rumuńskich.

Wyreżyserowała ponad 40 sztuk w teatrze instytucjonalnym jak i niezależnym/alternatywnym. Pracowała ze znanymi nazwiskami wśród rumuńskich artystów teatralnych i filmowych ( m.in. “Which one of us” zaprosiła Maie Morgenstern – rumuńską aktorkę filmowa i teatralną pochodzenia żydowskiego. Znana z roli Marii z Nazaretu w filmie Mela Gibsona „Pasja”)

Prowadzi Fundację Calea Grivitei, która powstała z inicjatywy francuskiego pisarza Pascala Brucknera, który później został honorowym prezesem fundacji.

W 2006 roku uruchomiła Festiwal Teatrów Niezależnych Undercloud. Festiwal stał się jednym z najważniejszych wydarzeń kulturalnych w Rumunii, obecnie odbywa się jego 14 edycja.

W 2016 roku rozpoczęła jeden z najważniejszych niezależnych projektów w Rumunii – G53. Projekt zakłada powstanie pierwszego po 76 latach prywatnego teatru w Rumunii. W 2021 roku projekt został przyjęty do programu RO-CULTURA, co oznacza, że Grivita 53 będzie finansowana z norweskich grantów. Jak pisze Chris „G53 to nie tylko moje marzenie…. to być albo nie być”
Więcej informacji na stronie: www.grivita53.ro  

Zdjęcie z archiwum artystki
Zdjęcie z archiwum artystki

14-15.11.2022
Sesja fotograficzna Portret Kobiety
(z działem kobiet doświadczonych onkologicznie)

Tworzeniem portretów zajmie się śląska fotografka Joanna Nowicka, sesja odbędzie się w jej Studiu Portretowym w Katowicach (ul. Wita Stwosza 2).

Powstaną klimatyczne portrety w konwencji fotografii czarno – białej; o makijaże do
sesji zadba wizażystka Anna Musioł (www.warsztatwizazu.pl)

Wstęp wolny.

Liczba miejsc jest ograniczona-harmonogram sesji:

Dostępne są następujące terminy, liczba miejsc jest ograniczona:
14 listopada / poniedziałek w godzinach: 15.30 / 16.15 / 17.00 / 17.45 / 18.30 / 19.15
15 listopada / wtorek w godzinach: 10.00 / 10.45 / 11.30 / 12.45 / 13.00 / 13.45

Każda uczestniczka dostanie swój portret w formie wydruku na papierze, zapakowany w ozdobne pudełko wraz z całą serią portretów. Fotografie będą publikowane w ramach działań Fundacji informujących o cyklu Sztuka w służbie ducha i ciała „Z życiem”.

Zgłoszenia i zapisy: foto@joannanowicka.com
W mailu proszę podać wybraną datę i godzinę. W informacji zwrotnej potwierdzimy wybrany termin oraz przekażemy więcej informacji o tym jak się do sesji przygotować.

Joanna Nowicka

Jej przygoda z fotografią trwa od ponad 20 lat, a od 2006 roku zajmuje się nią zawodowo. Tworzy portrety, które wspierają działania wizerunkowe jej klientów, korzystają z nich w swojej pracy zawodowej, w budowaniu marki osobistej i rozwijaniu swoich biznesów.

Fotografuje również dla osób, które chcą stanąć przed obiektywem dla przyjemności i wspomnień. Najczęściej pracuje w moim Studio Portretowym w śródmieściu Katowic.

Od 2012 roku należy do Związku Polskich Artystów Fotografików. Na przestrzeni tych 20 lat brała udział w wielu wystawach zbiorowych oraz indywidualnych oraz w plenerach artystycznych. W 2010 roku uzyskała stypendium Marszałka Województwa Śląskiego w dziedzinie kultury na projekt o architekturze powojennej na Śląsku. Jest pomysłodawczynią konceptu One People Story, którego istotą są portrety tworzone niespiesznie, klasyczną metodą na kliszy. Równocześnie pracuje nad cyklem pt. Piękni Ludzie. To minimalistyczne, czarno – białe, studyjne portrety, do powstania których inspiruje ją różnorodność, unikatowość i wyjątkowość ludzi.

www.joannanowicka.com

Foto: Joanna Nowicka
Foto: Joanna Nowicka

17.11 oraz 24.11. oraz 25.11. 2022, godzina 17:00 – 19:00
„Glossa-przypisy do życia”
Warsztaty artystyczne połączone z performansem O K R U C H Y

Warsztaty poprowadzi aktorka, performerka Monika Wachowicz
Teatr A Part w Katowicach
Liczba miejsc jest ograniczona, dwa czwartkowe dni.
Wstęp wolny.
Zapisy: sztukadlazycia@wp.pl

Czym jest życie? To pytanie zadałam sobie i swoim najbliższym kilka lat temu. Mogę wracać do tego pytania każdego dnia i tak też czynię. Wracam i z ogromną przyjemnością wznoszę toast „ za wszystkie poranki świata, które mijają bezpowrotnie” Teraz w towarzystwie kobiet, uczestniczek warsztatów pragnę przywołać to pytanie i usłyszeć nieznane mi odpowiedzi, aby stworzyć nową energię performansu. Wszystko to zostanie otoczone „strzępkami” filmu „Wielki tydzień” (w reż. Jarosława Freta), aby zaprosić widzów do jeszcze innej przestrzeni O K R U C H Ó W.

strata
Foto: Mika Pasco

23.11.2022, godzina 19:00
Kobiety, strasznie śmiać się!
Poemat dokumentalny Rity Jankowskiej i Mai Miro
Teatr A Part w Katowicach
Rezerwacja, miejsca ograniczone: sztukadlazycia@wp.pl
Bilety 40zł
czas: ok 60 minut

Tekst i wykonanie: Rita Jankowska
Muzyka: Maja Miro
Premiera: 2 października 2021, Zakład Kulturalny w Gdańsku
Organizator: Stowarzyszenie Zróbmy Sztukę
Projekt dofinansowano ze środków Miasta Gdańska.

Koniec przemocy to utopia. Przemoc jest i będzie. Ale na naszych oczach kończy się właśnie wewnętrzny świat ofiarniczy kobiet. Świat cierpienia, krzywdy i żalu – przemilczanych. Kobiety odważają się wypowiadać ból. To tylko dziesięć historii naszych przyjaciółek. Dziesięć mikronarracji o przemocy domowej, społecznej i wojennej, którymi nicujemy przestrzeń i czas. Odsłaniając najbardziej intymne „momenty transformacyjne kobiet”, mówiąc głosem naprawionej kobiecości, ciała, seksualności, ale też samotności i wizji – zatrzymujemy wahadło uderzające w nas, kobiety, ale i w mężczyzn. Zatrzymujemy ruch cierpienia.Poemat dokumentalny Rity Jankowskiej i Mai Miro.

Rita Jankowska

Dramatopisarka, reżyserka teatru offowego, artystka pochodząca z Gdańska. Założycielka niezależnego Teatru Błękitna Sukienka (2010–2017). Zrealizowała wiele projektów teatralno-społecznych, teatralnych oraz dramaturgicznych, za które w 2016 otrzymała Nagrodę Specjalną Marszałka Województwa Pomorskiego za wybitne zasługi w dziedzinie twórczości artystycznej oraz upowszechnianie i ochronę kultury na rzecz mieszkańców województwa pomorskiego.
W 2018 otrzymała Nagrodę Teatralną Miasta Gdańska dla najlepszej reżyserki na XX Ogólnopolskim Festiwalu Sztuk Autorskich i Adaptacji Windowisko za spektakl na stulecie praw kobiet „Trafiło je”.
Dramaty: „Blisko/Daleko”, „Oriana. Utwór” oraz „Uryna” znalazły się w półfinale Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej. A „Edek Ś-Wirus”, napisany w i o sytuacji lockdownu, w półfinale Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży. Za jego filmową adaptację otrzymała Złotego Kopernika na Festiwalu Filmów Edukacyjnych Edu-Kino 2020 w dziedzinie Ludzie i Wyzwania.
Jako dramaturżka współtworzyła spektakle na Festiwalach Teatru Dokumentalnego Sopot Non-Fiction. Współpracowała z wieloma gdańskimi instytucjami kultury m.in. z Instytutem Kultury Miejskiej, Nadbałtyckim Centrum Kultury, Gdańskim Archipelagiem Kultury czy Europejskim Centrum Solidarności, w którym zrealizowała projekt „Teatr Stocznia”. Do grudnia 2017 rezydentka i współtwórczyni WL4 – Przestrzeni Sztuki. Od wtedy bez stałej siedziby teatralnej.
W 2020 na podstawie autorskiego poematu dokumentalnego, w ramach projektu „Kobieta. Ciało & Kultura”, stworzyła z grupą społeczną kobiet spektakl teatralny, a następnie słuchowisko „Ślicznie mnie zszyli” (premiera w sieci; performatywne słuchanie na Festiwalu Sztuka w Służbie Ciała i Ducha w Teatrze A Part w Katowicach w 2021).
W 2020 w ramach Stypendium Kulturalnego Miasta Gdańska napisała debiutancką książkę prozatorską „Dryfujące słońca”, opartą o jej doświadczenie transformacji traumy poprzez drogę artystyczną. W 2021 miała miejsce sceniczna premiera jej drugiego poematu dokumentalnego zrealizowanego w duecie z Mają Miro „Kobiety, strasznie śmiać się!” (premiera Zakład Kulturalny w Gdańsku).

Maja Miro

Studiowała flet barokowy w Akademii Muzycznej w Krakowie, psychologię stosowaną (Uniwersytet Jagielloński) oraz muzykoterapię (Akademia Muzyczna w Łodzi). Studia muzyczne kontynuowała w Konserwatorium w Amsterdamie w klasie poprzecznych fletów historycznych prof. Martena Roota. Autorka projektów intermedialnych, sytuujących flet barokowy w różnych kontekstach współczesnych. Przygotowuje je z artystami różnych dziedzin sztuki – tancerzami (Katarzyna Pastuszak, Tatiana Kamieniecka, Anna Haracz, Magdalena Przybysz, Ewa Szubstarska, Paulina Wysocka), rzeźbiarzami (Joost Bricken-Caarten), filmowcami (Anna Pankiewicz, Fundacja Nowych Ujęć), aktorami (Katarzyna Zawiślak-Dolny, Renia Gosławska) i innymi muzykami (Jacaszek, Maria Ka). Wykonuje także muzykę do filmów niemych. Jest współzałożycielką i muzykiem zespołu instrumentów historycznych Silva Rerum arte oraz prezeską Fundacji Silva Rerum, działającej w Gdańsku, która we współpracy z Miastem Gdańskiem organizuje festiwale poświęcone muzyce dawnej w Trójmieście: Cappella Angelica – Muzyka Aniołów Mariackich oraz Europa 1700. Współpracuje także z zespołami instrumentów historycznych: De Nederlandse Bachvereniging, Nieuwe Philharmonie Utrecht, Capella Cracoviensis, Collegium Cracoviensae Sweelink Baroque Orchestra, Luters Bach Ensemble Groningen, Cracovia Barocca, Floripari i innymi oraz z baletem dworskim Cracovia Danza. Poza Akademią Muzyczną w Gdańsku współpracuje z Uniwersytetem Pedagogicznym oraz Akademią Muzyczną w Krakowie, prowadzi zajęcia dla studentów kierunków arteterapia (przedmioty psychologiczne i techniki relaksacyjne) i muzykoterapia (improwizacja). Stypendystka programu Rządu Holenderskiego „Top Talent”, Stichting Sweelinck Fond, Ministra Kultury RP, Prezydenta Miasta Gdańska, Marszałka Województwa Pomorskiego, Małopolskiej Fundacji Sapere Auso, Fundacji im. St. Estreichera oraz Towarzystwa Przyjaciół Krakowa w Chicago. Od 2006 zamawia i przygotowuje prawykonania nowych utworów na flet barokowy, m.in. kompozytorów ukraińskich, polskich i holenderskich. W 2016 roku obroniła na Akademii Muzycznej w Gdańsku pracę doktorską poświęconą muzyce współczesnej na flet barokowy.

(20)Kobiety, strasznie smiac sie - premiera _ foto Joachim Dąbrowski (16)
Foto: Joachim Dąbrowski

25.11.2022, godzina 19:00
Performans O K R U C H Y Moniki Wachowicz i Jarosława Freta.

Teatr A Part w Katowicach
Rezerwacja, miejsca ograniczone: sztukadlazycia@wp.pl
Bilety: 40zł
Czas: ok 50 minut

Specjalna wersja performansu, przygotowana podczas warszatów „Glossa-przypisy do życia”.

Przynosząc OKRUCHY pragnę mówić językiem ciała i emocji, na którego powierzchni ujrzymy: Ulotność chwil, tumany pyłu Miłości, wiecznego Samospalania, Zaskoczenia, Ewolucji, Cierpienia, Relacji, „Zgrabnej udręki” czy jednak przede wszystkim Walki, o której pragnę mówić najgłośniej.

Zawsze pragnęłam zmierzyć się z ideą działania niezapośredniczonego, bezpośredniego, wnikającego „dożylnie” jak zastrzyk lub ukąszenie. W mojej pracy na scenie zawsze myślałam/działałam jako ONA. Teraz ONA, córka, siostra, kochanka, matka jest ciałem, świątynią, jest niezniszczalna, jedyna i jest „dla”, do końca świata”
Monika Wachowicz

Pomysł, wykonanie oraz instalacja: Monika Wachowicz
Współpraca: Jarosław Fret

Czas: ok 45minut
Premiera: Katowice 2020

Monika Wachowicz

Aktorka, pedagog, prowadzi autorskie Studio Ciała i Emocji w Katowicach:

Ukończyła Filozofie na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach na Wydziale Nauk Społecznych.

Od 2021 współpracuję z Jarosławem Fretem, twórcą Teatru ZAR.

Od czerwca 2021 pracuję w Instytucie im. J. Grotowskiego we Wrocławiu, jest kuratorką projektu “SZCZELINY. Kobiety w sztukach performatywnych”

Od października 2021 współpracuję z Akademią Sztuk Teatralnych – filią we Wrocławiu. Wcześniej prowadziłam zajęcia dla studentów z II oraz III roku, obecnie dla I i II z tematem: CIAŁO W PRZESTRZENI SCENICZNEJ oraz PLASTYKA RUCHU SCENICZNEGO.

Od 2004 r. związana z Teatrem A Part w Katowicach, którego dyrektorem i reżyserem jest Marcin Herich. W tym roku po raz III otworzyliśmy Studio Teatru A Part.

„Zawsze interesowało mnie w teatrze to, czego nie można wypowiedzieć słowami, a można opowiedzieć ciałem, energią i precyzją. Moje dwa światy: teatr i filozofia łączy poznawanie rzeczywistości i samej siebie, swojej natury i organizmu. Te światy stają się dla mnie niekończącą podróżą do wnętrza umysłu i jego granic, na drodze poszukiwań prawdy i kształtowania siebie, gdzie na dalszym etapie granica zaciera się i wtedy już tylko JESTEM”.

Więcej informacji: www.wachowicz.studio

Jarosław Fret

Jest założycielem i liderem Teatru ZAR, reżyserem, aktorem, dyrektorem Instytutu Grotowskiego. Pełnił funkcję przewodniczącego Rady Kuratorów i kuratora ds. teatru Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016. W latach 1999–2002 zrealizował szereg wypraw do Gruzji, Armenii i Iranu, prowadząc poszukiwania w obrębie najstarszych form muzyki chrześcijańskich kościołów wschodnich.

W kolejnych latach wspólnie z członkami Teatru ZAR organizował wyprawy badawcze na grecką górę Atos, Sardynię i Korsykę, do Armenii, Turcji i Izraela. Reżyser pięciu spektakli zespołu. Tryptyk „Ewangelie dzieciństwa” był pokazywany m.in. w Chicago, Los Angeles, San Francisco, Atenach, Belgradzie, Edynburgu, Florencji, Madrycie, Paryżu, Sybinie oraz Kairze, Nowym Delhi i Seulu.

W 2013 roku ukończył pracę nad spektaklem „Armine, Sister”, dedykowanym historii, kulturze i ludobójstwu Ormian, do którego oprócz reżyserii opracował oryginalną dramaturgię muzyczną i specjalną architekturę. W 2016 roku zrealizował spektakl „Medee. O przekraczaniu” z udziałem śpiewaczek z Kairu, Teheranu i Stambułu.

Wykłada i prowadzi warsztaty w Polsce i za granicą, był wykładowcą m.in. w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie Filii we Wrocławiu. Uhonorowany przyznawanym przez magazyn „Los Angeles Times” tytułem Best New Music Theater (2009) i Wrocławską Nagrodą Teatralną za tryptyk „Ewangelie dzieciństwa” (2010). Spektakl „Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie” w jego reżyserii zdobył Total Theatre Award w kategorii Physical/Visual Theatre oraz Herald Angel Award podczas Festiwalu Fringe w Edynburgu w 2012 roku.

Pomysłodawca i koordynator licznych projektów realizowanych w Polsce i za granicą w ramach działalności Instytutu Grotowskiego, m.in. Roku Grotowskiego UNESCO 2009, programu „Masters in Residence”, Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego „Świat miejscem prawdy”, a także Olimpiady Teatralnej Wrocław 2016. Dzięki jego staraniom w 2010 roku została otwarta nowa siedziba Instytutu Grotowskiego, Studio Na Grobli, a w 2019 roku Piekarnia | Centrum Sztuk Performatywnych.

Więcej informacji: www.teatrzar.pl

Foto Mika Pasco
Foto: Mika Pasco

30.11.2022, godzina 14:00

Koncert/sesja dźwiękowa z medytacją, wprowadzającą do jogi nidra – głębokiego, świadomego relaksu.
Prowadzący: Ewa Lily Joga Studio – Ewa i Kamil Gorgoń
Czas: ok 60 minut
Wstęp wolny

Miejsce: Uniwersyteckie Centrum Kliniczne im. prof. K. Gibińskiego Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach, ul. Medyków 14.

Ewa Lily Joga Studio – czyli Ewa i Kamil Gorgoniowie w ramach cyklu przeprowadzą pacjentki oddziału onkologicznego w Katowicach przez sesję dźwiękowo-relaksacyjną połączoną z elementami medytacji oraz jogi nidra – świadomego śnienia z wykorzystaniem gongów, mis tybetańskich i subtelnych instrumentów relaksacyjnych.

Ewa Gorgoń

Certyfikowana nauczycielka jogi, od ponad 16 lat z ogromną pasją buduje i urozmaica swój jogowy warsztat zagłębiając się jednocześnie w inne obszary dotykające filozofii jogi, medytacji oraz holistycznej pracy ze świadomością. Swoją podróż od początku rozwijała uczestnicząc w sympozjach i warsztatach u boku czołowych nauczycieli jogi m.in. Basi Lipskiej, Macieja Wieloboba, Radka Rychlika, Krystiana Mesjasza, Patrycji Gawlińskiej, Bianki Oliveiry, Marii Czubały.

Prowadząc zajęcia integruje różne nurty jogi, łącząc je z medytacją, pracą z dźwiękiem a także elementami głębokiego, świadomego relaksu – jogi nidra. Z dbałością o szczegóły koncentruje się na tym, aby każda praktyka była podróżą w głąb siebie. Tworząc sekwencje o płynnych przejściach pomiędzy asanami, kładzie nacisk na skupienie w oddechu, uważność w pracy z ciałem, oraz na te elementy praktyki, które wzmacniają świadomość samego siebie i pogłębiają szacunek do ciała.

Ogromną radość czerpie z pracy z drugim człowiekiem, a możliwość uczestnictwa w jego rozwoju, obserwacja dokonujących się w nim przemian na wielu płaszczyznach życia, daje jej mnóstwo satysfakcji i mobilizuje do dalszej pracy. Swoją drogę na macie sprowadza do roli przewodniczki sugerując, że jej zadaniem jest jedynie bycie drogowskazem, który pomaga praktykującym odnaleźć właściwy kierunek do samego siebie. Prowadzi szkołę jogi „Ewa Lily Yoga Studio” organizując stacjonarne warsztaty własnego projektu oraz ekspertów z dziedzin: jogi, psychologii, astrologii czy fizjoterapii. Wspiera lokalne społeczności, mobilizuje do pracy nad samorozwojem m.in. prowadząc „kobiece kręgi” oraz organizując w kraju i za granicą wyjazdy z jogą, medytacją i dźwiękiem.

Kamil Gorgoń

Muzyk, grafik, absolwent klasy perkusji Szkoły Muzycznej w Sosnowcu oraz Instytutu Sztuki Uniwersytetu Śląskiego. Czynny perkusista z ponad 25 letnim doświadczeniem scenicznym, współpracujący z wieloma zespołami zagłębiowskiej sceny muzycznej (koncertując od 17 roku życia odwiedził największe kluby i festiwale muzyczne w kraju i za granicą).

Zafascynowany mocą gongów i mis tybetańskich, a w szczególności ich możliwościami relaksacyjnymi i terapeutycznymi od kilku lat pogłębia wiedzę o tej grupie idiofonów w kontekście pracy z dźwiękiem, wibracjami i ich pozytywnym wpływem na samopoczucie oraz stany emocjonalne człowieka. Wieloletnie doświadczenie muzyczne wykorzystuje w pracy z pieczołowicie budowanym instrumentarium, w którym oprócz gongów i mis ulokował kilkanaście relaksacyjnych oraz dźwiękonaśladowczych instrumentów z całego świata. Łącząc ich wspólną cechę (kojące, wpływające na emocjonalne doznania, nieprzewidywalne wibracje) tworzy bogate w różnorodność brzmieniową, urozmaicone warstwą melodyczną sesje dźwiękowe.
Bezustannie poszukuje nowych, nietuzinkowych brzmień z pasją wspierając muzyczną część „Ewa Lily Yoga Studio”, prowadząc wraz z żoną, twórczynią studia m.in. warsztaty dźwiękowe dla dzieci, wzbogacane ceremoniami dźwięku wyjazdy jogowe oraz cykliczne sesje dźwiękowo-relaksacyjne.

Więcej informacji: https://m.facebook.com/Ewalilystudio/

Ewa_Lily_sesje_dzwiekowe_2
Ewa_Lily_sesje_dzwiekowe

GRUDZIEŃ

3 – 4.12.2022, godzina 18:00
ŚLĄSKI TEATR LALKI I AKTORA „ATENEUM” w Katowicach.
(Scena w Galerii na 3 go Maja 25)

Kairos/καιρός – premierowy pokaz performansu

Myśląc o καιρός wracam do pierwszych uczuć, pierwszych emocji, do świata marzeń, powiązanych ze sobą w gordyjski węzeł, w którym wszystko się zawiera, a więc wszystko jest możliwe. Nie ma podziałów na noc i dzień, ziemię i niebo, białe i czarne, bogate i biedne, silne i słabe, co wolno a czego nie wypada. Granica między lądem a oceanem zanika. Kairos to miejsce, gdzie rzeczy stykają się ze sobą na wielu poziomach, nie naruszając jednak żadnej ze współistniejących ze sobą części. Jest niczym świątynia Anchiskhati w Tibilisi, gdzie słychać trzepot skrzydeł, spadające łzy z nieba, i gdzie wszystko jest prawdziwe ponieważ wierzę, w to, co pochodzi ze mnie. Kiedy myślę o tym miejscu, dotykam opuszkami palców powietrza, oddechem swoim kreślę słowa teraz, zawsze.

Moje serce zostało pchnięte sztyletem i rozleciało się na cztery strony świata, tam rodzi się καιρός:

καιρός – utkany z dźwięków tworzących wolierę uczuć
καιρός – gdzie rodził się „Hymn o miłości”
καιρός – wszystko bez końca spada tu w dół niczym chmura łez w „O, Let Me Weep”
καιρός – dźwięki japońskiego bębna zastępują puls
καιρός – oddycham, biegnę „aby wznieść się ponad fale czasu straconego”

Pragnę, aby Kαιρός  jako misterium spadania stał się misterium wolności.

Performans / Instalacja Kairos powstał z fascynacji twórczością trzech poetów kina: Krzysztofa Kieślowskiego, Siergieja Paradżanowa oraz Andrieja Tarkowskiego.

Performans/Instalacja Moniki Wachowicz
z udziałem:
Hanny Nowickiej-Rożeń – alt
Agnieszki Sanockiej – wiolonczela
Lexo Gremelashvili – pieśni gruzińskie
Jakuba Karpoluka – japoński bęben ko-tsuzumi
Amelii Heleny Mazur – dziewczynka
Fotografie na tkaninach: Joanna Nowicka
Aranżacje muzyczne: Leszek Kwaśniewicz
Aranżacja przestrzeni: Jarosław Fret

W performansie wykorzystano nagrania utworu Franka Sinatry „Ever Homeward” oraz wiersza Psalm Paula Celana (czytanego przez autora).

Dziękuję Marcinowi „Cozerowi” Markiewiczowi za pomoc przy montażu ścieżki dźwiękowej przemówień światowych liderów wolności.

Premiera: 3 i 4 grudnia 2022 w Katowicach (Scena Galeria Ateneum)
oraz 7 grudnia 2022 we Wrocławiu, Sala Laboratorium w Instytucie Grotowskiego.

Projekt finansowany przez: TEATROGRANTY 2022, Katowice Miasto Ogrodów ( miasto-ogrodow.eu) oraz Instytut im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu.

Partnerzy: Śląski Teatr Lalki i Aktora Ateneum w Katowicach, Biblioteka Śląska, Porcelana Bogucice oraz Monika Wachowicz Studio Ciała i Emocji.

Więcej o Monice Wachowicz i Jarosławie Frecie przy projekcie
O K R U C H Y.

www.wachowicz.studio

Drabina Jana Klimaka
Drabina Jana Klimaka
logoIG_poziom-kolorPL

19.12.2022, godzina 19:00

Zamknięcie CYKLU
Spektakl „W zawieszeniu”

reżyseria: Arti Grabowski
wykonanie: Monika Wachowicz
Scenariusz oraz teksty: Marta Paradecka, Monika Wachowicz oraz Arti Grabowski
Scenografia: Monika Wachowicz oraz Arti Grabowski
Obsługa techniczna: Grzegorz Król oraz Daniel Dyniszuk
Aranżacja muzyczna: Mirek Matyasik
Głos z offu: Amelia-Helena Mazur
Montaż tekstu z offu: Leszek Kwaśniewicz
Fotografia do standu: Joanna Nowicka
Czas trwania spektaklu: 60 min

Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego
Rynek 10, 40-003 Katowice
Bilety: 40zł

W ZAWIESZENIU jest kameralnym, a zarazem dynamicznym seansem teatralnym z pogranicza teatru wizualnego i fizycznego. Jest dramaturgiczną próbą zmierzenia się z tematem tabu, jakim jest choroba onkologiczna. To opowieść o walce, o codziennych bitwach o godność, o cierpieniu i bólu; o oswajaniu nieuniknionego, czerpaniu radości zaklętej w okruchach naszej egzystencji,…o nadziei.

Inspiracją do spektaklu były eseje Susan Sontag „Choroba jako metafora” oraz filozofia Karla Jaspersa. Ideę do powstania projektu „W zawieszeniu” zainicjowała Marta Paradecka, w momencie gdy doświadczyła sytuacji granicznej, która w przypadku Marty przybrała formę choroby. „Pomysł na ujęcie dramaturgiczne tej sytuacji jest także odpowiedzią na ciągle zadawane pytania innych osób o to, jak się czuję w trakcie choroby”. Spektakl jest epitafium dla Marty.

„…ponieważ nie znamy dnia swojej śmierci, traktujemy życie jak niewyczerpane źródło, a przecież wszystko zdarza się tylko określoną, i to niewielką liczbę razy. Jak często jeszcze przypomnisz sobie popołudnie z dzieciństwa? To, które tkwi w tobie tak głęboko, że nie wyobrażasz sobie bez niego życia, może cztery, pięć razy, może nawet mniej, ile razy zobaczysz wschód księżyca w pełni, może dwadzieścia, a jednak życie wydaje się niewyczerpane… ”

Cytat pochodzi z powieści „Pod osłoną nieba” Paula Bowlesa.

Marta Paradecka (ur.24.07.1979 – zm.12.01.2018)

Prezes fundacji SZTUKA DLA ŻYCIA. W ramach fundacji, której była założycielką, zrealizowała w roku 2016 projekt “KIM JESTEŚ – KIM JESTEM – przeglądam się w twarzach moich przodków”, dotyczył on dziedzictwa kulturowego, w prezentacji uczestnicy warsztatów zabrali widzów w teatralną podróż w przeszłość swoich rodzin; natomiast w roku 2017 projekt „SZTUKA W SŁUŻBIE DUCHA I CIAŁA”, zorganizowała w nim bezpłatne zajęcia artystyczno – terapeutyczne adresowane do osób chorych onkologicznie, które były rodzajem terapii przez sztukę. Tę sztukę, która towarzyszyła Marcie na każdym etapie życia”). Wystąpiła w kilku spektaklach Teatru IOTA : „Pieśń o chlebie” “Gniazdo – ptaki ziemi niczyjej”, “Gry medialne”, “Westchnienie”, “Pod gołym niebem”. Z tym ostatnim przedstawieniem wzięła udział w projekcie “POD GOŁYM NIEBEM/OUTDOORS 2009″ z prezentacjami spektaklu w Niemczech, Holandii, Belgii, Luksemburgu, Francji, Hiszpanii, Portugalii, Szwajcarii i Polsce (w okresie 28 sierpnia – 06 października 2009). Była aktorką Teatru COGITATUR i współzałożycielką Teatru A PART w Katowicach. W COGITATUR zagrała m.in. w przedstawieniach „W hołdzie Ekspresjonistom” i „Aztec Hotel”. Grała w „Feminie”, współtworzyła widowisko „El Niňo” i projekt „Extracts”. Zorganizowała festiwal teatralny w Połczynie Zdroju – POŁCZYŃSKIE IMPRESJE TEATRALNE, na który pomysł, jak sama mówiła, wziął się z jej głowy i z jej serca. W Połczynie prowadziła szkółkę szczudlarstwa, teatr młodzieżowy FREE EMOTION, PUDEŁKO MARZEŃ i teatrzyk dziecięcy. W Kołobrzegu, w Regionalnym Centrum Kultury założyła Teatr KONTAKT , z którym zrealizowała m.in. eksperymentalną formę teatralną – Szczudłodram. KONTAKT wziął udział m.in. dwukrotnie w Triadzie Teatralnej w Dębnie, XI Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Niezależnych PRO – CONTRA w Szczecinie, XV Goleniowskich Spotkaniach Teatralnych BRAMAT 2014 w Goleniowie. Ukończyła Podyplomowe Studia Reżyserii Teatru Dzieci i Młodzieży na PWST we Wrocławiu. Jej spektakl dyplomowy “ODLOTY”, zaprezentowany 27 kwietnia 2014 w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej we Wrocławiu otrzymał ocenę najwyższą, a teatr zaproszono do ponownej prezentacji w PWST we Wrocławiu. Marta prowadziła w RCK warsztaty szczudlarskie, organizowała spektakle, warsztaty i wydarzenia kulturalne. Była zwolennikiem idei, która za główny cel stawia sobie działania wokół KULTURY i SZTUKI jako wartości nadających głębszy sens ludzkiemu życiu. Była organizatorem wielu akcji artystycznych, pomagała i wspierała, ubarwiała, inspirowała, sztuka towarzyszyła jej na każdym kroku.

Artur Grabowski (ur. 1977)

Polski artysta interdyscyplinarny; malarz, performer, aktor. Autor oraz uczestnik wielu festiwali sztuki performance, przeglądów sztuki wideo, festiwali teatralnych, biennale sztuki w Polsce i za granicą. Reżyser spektakli plenerowych oraz monodramu „Kamica79“ (I nagroda 12 Biesiady Teatralnej w Katowicach, I nagroda Festiwalu Monodramów MonoFest w Łodzi).Od 2007 roku – czyli od początku istnienia Kierunku Intermedia – pracuje na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. W latach 2003 – 2007 współpracował z poznańskim teatrem Porywacze ciał, z którym to zrealizował cztery premiery spektakli: „Wszystkie grzechy są śmiertelne“, „Rekord“, „Parada śmiesznych twarzy“, „Tajemnica w/g Gombrowicza“. Współpracuje z wieloma instytucjami artystycznymi na całym świecie.

 

Więcej informacji: www.wachowicz.studio

Foto: Agnieszka Seidel-Kożuch
Foto: Agnieszka Seidel-Kożuch
Fundacja Sztuka dla Życia
im. Marty Paradeckiej
Sowińskiego 29/26, 40-018 Katowice
sztukadlazycia@wp.pl

 Fundacja Sztuka Dla Życia - facebook