Cykl SZTUKA W SŁUŻBIE DUCHA I CIAŁA „Z ŻYCIEM”
Marta Paradecka powołała do życia Fundację „Sztuka dla życia” w Kołobrzegu w 2016r, w mieście w którym mieszkała i pracowała przez kilkanaście lat. Uważała że, sens ludzkiemu życiu może nadać działanie wokół kultury i sztuki, dlatego też stworzyła m.in. cykl „Sztuka w Służbie Ducha i Ciała”, dedykowany rozwojowi twórczych pasji i talentów osób/kobiet walczących z chorobą onkologiczną, jak i z towarzyszącej im wykluczeniem społecznym.
Pragnę kontynuować ścieżkę Marty, dlatego od momentu przeniesienia Fundacji na Śląsk, teraz w roku 2021 po raz pierwszy odbędzie się ten projekt właśnie tutaj, w naszym mieście, w Katowicach.
Przede wszystkim chcemy zaprosić kobiety doświadczone onkologicznie do świata sztuki – zarówno w domenie arteterapii – poprzez spotkania z rzeźbą, aby potem zaprosić je oraz ich najbliższych i pozostałych widzów, słuchaczy w obszar muzyki, fotografii, performansu, instalacji, słuchowiska i spektaklu/seansu teatralnego. W programie zaplanowaliśmy także sesję fotograficzną „Portret kobiety”, dzięki czemu powstaną fotografie dopełnione każdorazowo „sentencją na życie” każdej z ich bohaterek pod okiem fotografki Joanny Nowickiej. Obserwatorem całego Cyklu będzie poeta, pisarz Radek Kobierski, który ubierze w słowa świat Sztuki w Służbie Ducha i Ciała.
Wierzę głęboko iż Cykl Sztuka w Służbie Ducha i Ciała „Z ŻYCIEM” uruchomi w kobietach, widzach, uczestnikach proponowanych wydarzeń, potrzebę otwarcia się na świat, uwrażliwi i przede wszystkim uwolni emocje, pozwoli na wyrażanie siebie, swoich potrzeb i uczuć.
Nasz Cykl może się odbyć dzięki ogromnemu wsparciu Instytutu Grotowskiego we Wrocławiu, które pozwoliło nam na zaproszenie widzów, artystów do miejsc związanych ze sztuką, jak i również z medycyną i medytacją. Wierzymy w synergię – poprzez wspólne działanie przyczyniamy się do tworzenia nowych efektów i ścieżek w otaczającej nas rzeczywistości, która podlega nieustannym przeobrażeniom. Niech nasza codzienność zmienia się – nie bójmy się tego – w ten sposób dajemy sobie szansę i innym na mówienie nowym, własnym językiem, zostawiamy miejsce na refleksję, odkrywanie zapomnianych, czy też głęboko schowanych przestrzeni w sobie i w drugim człowieku; schowanych w świecie pełnym pytań, wątpliwości, wstrząsających głosów, ale także i piękna, tajemnicy i miłości.
Monika Wachowicz – kuratorka programu
Organizator Cyklu: Fundacja Sztuka dla życia im. Marty Paradeckiej.
Partnerzy: Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach, Uniwersyteckie Centrum Kliniczne im. prof. K. Gibińskiego Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach, Galeria Szyb Wilsona w Katowicach, Parafia Ewangelicko-Augsburska w Katowicach, Studio Fotograficzne Joanny Nowickiej w Katowicach, Teatr A Part w Katowicach, Teatr Śląski w Katowicach oraz Teatr Rozbark w Bytomiu.
Patronat medialny: TVP Katowice
Z całego serca dziękujemy Joannie Chłądzyńskiej oraz Natalii Stefańczyk, rzeczniczkom biura prasowego Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego im. prof. K. Gibińskiego Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach za pomoc i pełne zaangażowanie w nasz cykl.
Zapisy na warsztaty z rzeźby: sztukadlazycia@wp.pl
Zapisy na sesje fotograficzną „Portret Kobiety”: foto@joannanowicka.com
Regulamin regulacji sanitarnych dotyczących udziału W Cyklu Sztuka w Służbie Ducha i Ciała w związku z pandemią COVID 19
- Informujemy, że podczas imprez Cyklu będą miały zastosowanie wszystkie aktualne zalecenia sanitarne – w tym niezbędne ograniczenie liczby widzów oraz stosowany do zaleceń sposób ułożenia widowni.
- Przed wejściem na spektakle/performans, koncerty oraz podczas ich trwania prosimy o bezwzględne zasłonięcie maseczką ochronną ust i nosa. Przed wejściem na przedstawienia i koncerty, warsztaty, sesje fotograficzną obowiązuje dezynfekcja dłoni płynem odkażającym. Prosimy o zachowanie bezpiecznego dystansu przed i podczas trwania wydarzeń.
- Jeżeli mają Państwo jakiekolwiek objawy infekcji, prosimy kategorycznie o pozostanie w domu.
- W związku z obowiązującym stanem epidemii będziemy zbierali Państwa dane kontaktowe (imię, nazwisko, numer telefonu/adres e-mail). Druk formularza do wypełnienia będzie oczekiwał na Was przed wejściem na przedstawienia sceniczne, koncert. Administratorem danych osobowych jest Fundacja Sztuka Dla Życia im. Marty Paradeckiej. Dane będą przechowywane przez 14 dni od daty imprezy i mogą być przekazywane w tym czasie do Głównego Inspektoratu Sanitarnego (lub podległych mu oddziałów) w związku z prowadzonym dochodzeniem epidemiologicznym na podstawie obowiązujących przepisów. Dane nie będą przekazywane żadnym innym podmiotom trzecim i po upływie 14 dni od imprezy zostaną zniszczone.
- Uczestników wydarzeń w Teatrze Śląskim (Scena w Galerii), Szybie Wilson w Janowie, ASP w Katowicach oraz Teatru Rozbark w Bytomiu prosimy o zapoznanie się z zaleceniami sanitarnymi obowiązującymi w tych miejscach i zastosowanie się do nich.
PROGRAM
PAŹDZIERNIK
14.10.2021, godzina 19:00.
Otwarcie Cyklu
OKRUCHY
Performans/instalacja. Monika Wachowicz
Współpraca: Jarosław Fret
Szyb Wilsona, Janów-Nikiszowiec, Katowice,
ul. Oswobodzenia 1
Bilety: 25zł
19.10.2021, godzina 16:00.
Koncert Jazz Bar Band Trio. Hanka Nowicka-Rożeń
Uniwersyteckie Centrum Kliniczne im. prof. K. Gibińskiego Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach, ul. Ceglana 35
Wstęp wolny
21.10 – 16.12.2021
Warsztaty z arteterapii – rzeźba
(dla kobiet doświadczonych onkologicznie)
(program 8 spotkań po 120 minut)-
w czwartki:
21,28 października
4,18,25 listopada
2,9,16 grudnia
godz. 17:00 – 19:00.
Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach
Sala 406/poddasze, ul. Koszarowa 19, Katowice
Liczba miejsc jest ograniczona, w każdy czwartek mamy spotkania/warsztaty:
Wstęp wolny.
Zapisy: sztukadlazycia@wp.pl
Warsztaty poprowadzą absolwentki ASP w Katowicach Zuzanna Łapka oraz Aleksandra Kuczek.
22.10.2021, godzina: 18:30
Otwarte Spotkanie Cztery pory raka
Miejsce: ASP Katowice/ Sala senatu ul. Raciborska 37, Katowice
Wstęp wolny.
W związku z ograniczeniami covidowymi wejście na “Spotkanie” wyłącznie po wcześniejszej rezerwacji miejsc na adres: sztukadlazycia@wp.pl
Zaprosiliśmy wspaniałych gości z dziedziny muzyki Ludwikę Konieczną, kierownik Zakładu Muzykoterapii w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, oraz Piotra Bursiewicza eksperta od rehabilitacji medycznej i sportowej, oraz Prezesa Fundacji Onkologicznej Active Recovery.
27.10.2021, godzina 17:00
Ślicznie mnie zszyli – wspólne/ ”performatywne słuchanie”
Tekst i reżyseria: Rita Jankowska
Sound collage: Maja Miro-Wiśniewska
Teatr A Part w Katowicach
Zapisy: sztukadlazycia@wp.pl
Ilość miejsc ograniczona.
Bilety: 20zł
LISTOPAD
4.11.2021, godzina 16:00
Koncert VoiceLAB Mozaika powietrza
Koncert liturgicznych pieśni gruzińskich w wykonaniu Aleksandry Koteckiej, Tomasza Wierzbowskiego i Krzysztofa Paździory.
Miejsce: Uniwersyteckie Centrum Kliniczne im. prof. K. Gibińskiego Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach, ul. Medyków 14.
Wstęp wolny
„Prezentowany materiał jest wynikiem głębokiej fascynacji muzyką gruzińską i wieloletnich poszukiwań laboratoryjnych, mających na celu wydobycie pełni potencjału kryjącego się w harmonii. Gruzińska polifonia uświadomiła nam, że daleko poza poprawnym, czystym śpiewem leży brzmienie pełniejsze, niosące o wiele więcej muzycznych znaczeń, a nawet zdolne zmieniać powietrze między śpiewającymi a słuchaczami w geometryczną mozaikę”.
9.11.2021, godzina: 18:00.
Pieśni Ducha – Teatr ZAR
Parafia Ewangelicko-Augsburska w Katowicach
ul. Warszawska 18
Katowice
Wstęp wolny
Pieśni Ducha – to koncert pieśni zgromadzonych przez Teatr ZAR podczas wypraw do Gruzji (tradycje klasztoru Gelati i pieśni swańskie) oraz na Korsykę i Sardynię w latach 1999-2008, a także oryginalnych fragmentów liturgicznych chrześcijańskich kościołów wschodnich.
15-16.11.2021
Sesja fotograficzna Portret Kobiety
(z działem kobiet doświadczonych onkologicznie)
Tworzeniem portretów zajmie się śląska fotografka Joanna Nowicka, sesja odbędzie się w jej Studiu Portretowym w Katowicach (ul. Wita Stwosza 2).
Powstaną klimatyczne portrety w konwencji fotografii czarno – białej; o makijaże do
sesji zadba wizażystka Anna Musioł (www.warsztatwizazu.pl)
Wstęp wolny.
Liczba miejsc jest ograniczona-harmonogram sesji:
15 listopada
w godzinach:
15.30 / 16.15 / 17.00 / 17.45 / 18.30 / 19.15
16 listopada
w godzinach:
10.00 / 10.45 / 11.30 / 12.45 / 13.00 / 13.45
Zapisy: foto@joannanowicka.com
GRUDZIEŃ
8 – 9 .12.2021, godzina 19:00
Szeol – premierowe pokazy spektaklu
Seans teatralny Moniki Wachowicz i Jarosława Freta
Wykonanie: Monika Wachowicz
Aranżacja tematów jazzowych oraz improwizacja na trąbce: Marcin Markiewicz / Cozerski
Teatr Śląski w Katowicach. Scena w Galerii (przy 3 go maja w Katowicach)
Bilety: 25 zł normalny / 15 zł ulgowy
17.12.2021, godzina 19:00
Zamknięcie CYKLU
spektakl W zawieszeniu
reżyserii Artiego Grabowskiego
wykonanie: Monika Wachowicz
Teatr Rozbark w Bytomiu, Wojciecha Kilara 29. Bytom
Bilety: Normalny 30 zł / Ulgowy 25zł
Informacje o wydarzeniach podczas Cyklu.
PAŹDZIERNIK
14.10.2021
OKRUCHY Moniki Wachowicz. Performans/Instalacja
Współpraca: Jarosław Fret
Szyb Wilsona. Oswobodzenia 1 w Janowie/Katowice
Godzina 19:00
bilety 25zł
Czas: ok 45 minut
Performans/Instalacja OKRUCHY połączony z otwarciem Cyklu.
Żyję, Doświadczam, Staję się, Jestem – Wyrażam siebie poprzez działanie, ruch – więc tworzę „miejsce spotkania” – intymny teatr, performans, instalację. W takich właśnie okolicznościach powołałam do życia „Okruchy”, które narodziły się w mojej głowie jeszcze w 2019 r., po spotkaniu z kobietami osadzonymi w areszcie w Katowicach, gdzie prezentowałam mój pierwszy autorski projekt solowy „V”.
Przynosząc OKRUCHY pragnę mówić językiem ciała i emocji, na którego powierzchni ujrzymy: Ulotność chwil, tumany pyłu Miłości, wiecznego Samospalania, Zaskoczenia, Ewolucji, Cierpienia, Relacji, „Zgrabnej udręki” czy jednak przede wszystkim Walki, o której pragnę mówić najgłośniej.
Zawsze pragnęłam zmierzyć się z ideą działania niezapośredniczonego, bezpośredniego, wnikającego „dożylnie” jak zastrzyk lub ukąszenie. W mojej pracy na scenie zawsze myślałam/działałam jako ONA. Teraz ONA, córka, siostra, kochanka, matka jest ciałem, świątynią, jest niezniszczalna, jedyna i jest „dla”, do końca świata”
Monika Wachowicz
Pomysł, wykonanie oraz instalacja: Monika Wachowicz
Współpraca: Jarosław Fret
Realizacja: Piotr Jacyk (Centrum Sztuk Performatywnych Piekarnia, Instytut Grotowskiego we Wrocławiu)
Więcej o projekcie: www.studiowachowicz.pl
19.10.2021
Koncert Jazz Bar Band Trio. Hanka Nowicka-Rożeń
Uniwersyteckie Centrum Kliniczne im. prof. K. Gibińskiego Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach, ul. Ceglana 35
Godzina 16:00.
Wstęp wolny.
Czas: ok 60 minut
Zespół Jazz Bar Band powstał 11 lipca 2018 roku, z inicjatywy Andrzeja Ruska i Hanki Nowickiej-Rożeń . W jego składzie gra 7 osób. Są to muzycy grający na scenach europejskich. W repertuarze są standardy jazzowe, samby, bossanovy, polskie standardy muzyki rozrywkowej w aranżacji muzyków zespołu, oraz autorskie utwory członków zespołu. Zapraszamy na stronę Jazz Bar Band. Projekt JBB TRIO powstał na bazie zespołu Jazz Bar Band. W składzie grają Sylwester Sośniak gitara, Hanka Rożeń wokal, oraz muzyk, za każdym razem inny, który jest zapraszany do koncertu.
Więcej o zespole: www.facebook.com/profile.php?id=100063717361272
21.10 – 16.12.2021
(8 spotkań po 120 minut)
Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach
SALA STRYCH, Koszarowa 19. Katowice
17:00 – 19:00.
Wstęp wolny.
Liczba miejsc jest ograniczona, w każdy czwartek mamy spotkania/warsztaty:
21/28/10
4/18/25.11
2/9/16.12
Zapisy: sztukadlazycia@wp.pl
Zajęcia poprowadzą Zuzanna Łapka oraz Aleksandra Kuczek.
Zuzia Łapka (ŁAPKI)
Urodzona w 1999 w Rybniku, (woj. śląskie).
Arteterapeutka, pracuje z wieloma formami sztuk: instalacje przestrzenne, rzeźbę, wideo, ruch i ekspresję ciała w tańcu, a w tym sztukę performance. Tworzy warsztaty, na których pracuje z ekspresją twórczą, , relaksacją, ruchem, wyrażaniem się z poznawaniem nowych obszarów swojej osoby w kontakcie z ciałem, umysłem i istotą duchową (jako całość). W swoich pracach łączy czasem mocno od siebie odległe dziedziny, zapraszając człowieka do pełnej interakcji ze sztuką, a wręcz samej jej bycia kreatorem. Tak aby każdy z nas uwierzył bardziej w swoje twórcze zdolności oraz poczuł jak mogą wyrażać, cieszyć, zbliżać nas do swojego wnętrza/źródła kreatywne działania niezależnie od wieku
i ograniczeń. Od 2019 Zuzia działa również pod nazwą ŁAPKI.
Więcej: https://www.instagram.com/lapki___/?hl=pl
Aleksandra Kuczek
Arteterapeutka. Tworzę sztukę w sposób interdyscyplinarny, nie ograniczam się do jednej formy wyrazu, wierzę że różne rodzaje artystycznej ekspresji wzajemnie na siebie wpływają. Fascynuje mnie wszelaki ruch ciał, szczególnie ten intuicyjny, niekontrolowany. W pracy z drugim człowiekiem staram się pomagać w szukaniu naszej naturalnej ekspresji. Interesują mnie obszary związane z kobiecością i seksualnością, cielesnością. Staram się uważnie obserwowac otaczający mnie świat, dostrzegać mechanizmy społeczne i podejmować refleksje na ich temat oraz działać dla innych nie zapominając o sobie.
22.10.2021
Otwarte Spotkanie „Cztery pory raka”
Miejsce: ASP Katowice/ Sala senatu. Ul. Raciborska 37
Godzina: 18:30
Wstęp wolny.
W związku z ograniczeniami covidowymi wejście na “Spotkanie” wyłącznie po wcześniejszej rezerwacji miejsc na adres: sztukadlazycia@wp.pl
Zaprosiliśmy wspaniałych gości z dziedziny muzyki, Ludwikę Konieczną, kierownik Zakładu Muzykoterapii w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, oraz Piotra Bursiewicza eksperta od rehabilitacji medycznej i sportowej, oraz Prezesa Fundacji Onkologicznej Active Recovery. Będzie to ważny spotkanie –świadectwo/głos, aby wzruszyć temat tabu jakim jest choroba onkologiczna, by nie bać się pytać: czym jest rak? co czują osoby w trakcie choroby? co może dać wsparcie dla osób doświadczonych rakiem jak i ich najbliższym? Wierzymy, że otwarte spotkanie „Cztery pory raka” przybliży nas do tego problemu, do ludzi, którzy na co dzień zmagają się z takimi pytaniami.
Ludwika Konieczna-Nowak
Dr Ludwika Konieczna-Nowak – kierownik Zakładu Muzykoterapii w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, muzykoterapeutka w Specjalnym Ośrodku Wychowawczym im. ks. Leopolda Markiefki, wiceprezes Polskiego Stowarzyszenia Muzykoterapeutów.
Jest absolwentką studium podyplomowego z zakresu muzykoterapii we wrocławskiej Akademii Muzycznej, w tej specjalności kształciła się także w School of Music University of Louisville (Kentucky, USA). Uczestniczyła w 24th International Training Institute in Neurologic Music Therapy w Londynie (kurs zakończony otrzymaniem certyfikatu neuromuzykoterapeuty). Stopień naukowy doktora uzyskała w roku 2012, w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie (promotor: prof. Barbara Kamińska).
Brała aktywny udział w wielu konferencjach w kraju i zagranicą, jest autorką szeregu publikacji. Swoje zainteresowania praktyczne i naukowe koncentruje wokół muzykoterapii dzieci i młodzieży z zaburzeniami emocji i zachowania.
Wiecej: www.arteterapia.pl/certyfikowani-terapeuci/ludwika-konieczna-nowak/
Piotr Bursiewicz
Ekspert rehabilitacji medycznej i sportowej. Twórca Instytutu rehabilitacji sportowej RehaBursiewicz we Wrocławiu. Od ponad 30 lat specjalizuje się w leczeniu schorzeń układu ruchu. Od wielu lat współpracuje z Kadrą Narodową Lekkiej Atletyki oraz z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego. Jest członkiem Europejskiego Towarzystwa Radiologicznego, Polskiego Towarzystwa Mięśni, Ścięgien i Więzadeł, Polskiego Towarzystwa Chirurgii Kręgosłupa oraz komisji medycznej Polskiego Związku Lekkiej Atletyki.
Jako pacjent onkologiczny, rozpoczął opracowywanie systemu rehabilitacji onkologicznej OnkoReha, który jest obecnie wdrażany we Wrocławskim Szpitalu Klinicznym, a także założył Fundację Onkologiczną Active Recovery.
Więcej: www.onkoreha.com, www.rehabursiewicz.pl
27.10.2021
ŚLICZNIE MNIE ZSZYLI – wspólne/ ”performatywne „ słuchanie
Tekst i reżyseria: Rita Jankowska
Sound collage: Maja Miro-Wiśniewska
Miejsce: Teatr A Part w Katowicach
Godzina 17:00
Bilety: 20zł
Zapisy: sztukadlazycia@wp.pl
Czas: ok 120 minut
“Ślicznie mnie zszyli” to poemat dokumentalny o ciele, potędze kobiecości, raku i transformacji przez chorobę. Rany, kreski i zszycia nie są już wstydliwymi znakami pacjentek – ale stają się świadectwami kobiecej mocy, świadomości i… zachwytu. Utrata ciała paradoksalnie pozwala odkryć „sytość” Życia. Doświadczyć zaniedbanego kobiecego kosmosu. Ciało „czasem jest świątynią raka – ale potem jest świątynią NOWEGO…”
Słuchowisko jest finałem prawie dwuletniego procesu dramaturżki Rity Jankowskiej i działającej z nią grupy kobiet w projekcie “Kobieta. Ciało & Kultura”, który wspólnie realizowały w Gdańsku.
Wszystko zaczęło się od warsztatów terapii teatralnej z 30 Amazonkami w Iwonicz-Zdroju i zebrania od nich pierwszych wywiadów, ich kontynuację w Gdańsku – już nie tylko z kobietami z doświadczeniem raka i mastektomii, ale również z psychoonkolożkami, lekarzami i osobami działającymi na rzecz osób dotkniętych rakiem; a następnie poprzez pracę dramaturgiczną Rity Jankowskiej, 8-miesięczne warsztaty teatralne i stworzenie spektaklu teatralnego. Jesienią 2020 roku przybrał on formę słuchowiska.
Fragmenty wywiadów stanowią integralną część dramatu jak i spektaklu „Ślicznie mnie zszyli”. Cały ten kosmos kobiet przenika sound collage traversistki Mai Miro.
Udział wzięły: Olenia Barczewska, Rita Jankowska, Katarzyna Karolczuk, Elżbieta Łysak-Pastuszak, Beata Mokosz, Magdalena Muszel, Agnieszka Pawlikowska, Małgorzta Aroma Podjacka, Oksana Rodkina, Milena Runowska oraz Maciej Śmietański.
Tekst i reżyseria: Rita Jankowska
Sound collage: Maja Miro-Wiśniewska
Muzyka do „Utworu o Włosach”: Aga Viburno
Nagrania i mix: Marek Romanowski, Maro Records
W ścieżce dźwiękowej wykorzystano sample autorstwa InspectorJ (Freesound.org), FoolBoy Media (Freesound.org), Cipi Ripi Lala oraz fragment utworu Songe D’Automne w wykonaniu zespołu Latché Swing (freemusicarchive.org/).
Organizator: Stowarzyszenie Zróbmy Sztukę
RITA JANKOWSKA
Dramatopisarka, dramaturżka, reżyserka off-teatru, pochodząca z Gdańska. Założycielka niezależnego Teatru Błękitna Sukienka /2010-2017/. Autorka wielu projektów teatralnych, dramaturgicznych i teatralno-społecznych. Za te działania w 2016 roku otrzymała Nagrodę Specjalną Marszałka Województwa Pomorskiego za wybitne zasługi w dziedzinie twórczości artystycznej oraz upowszechnianie i ochronę kultury na rzecz mieszkańców województwa pomorskiego.
W 2018 za spektakl na 100-lecie praw kobiet pt. Trafiło je otrzymała Nagrodę Teatralną Prezydenta Miasta Gdańska dla najlepszej reżyserki na Ogólnopolskim Festiwalu Sztuk Autorskich i Adaptacji Windowisko.
Trzykrotnie jej dramaty znalazły się w Półfinale Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej. Dwukrotnie jako dramaturżka tworzyła spektakle na Festiwalu Teatru Dokumentalnego Sopot Non-Fiction.
Na podstawie dramatu Ślicznie mnie zszyli z grupą społeczną kobiet, zrealizowała w roku 2020 słuchowisko. A w 2020 roku zdobyła ZŁOTEGO KOPERNIKA na Festiwalu Filmów Edukacyjnych Edu-Kino w dziedzinie Ludzie & Wyzwania za filmową adaptację autorskiej sztuki teatralnej „Edek Ś-Wirus”.
Wielokrotna stypendystka Marszałka Województwa Pomorskiego, Miasta Gdańsk oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego – w dziedzinie teatru i dramaturgii.
Obecnie realizuje projekt „Kobiety, strasznie śmiać się”, którego premiera odbędzie się 2 października w Gdańsku.
Więcej: www.facebook.com/zrobmysztuke
LISTOPAD
4.11.2021
Koncert VoiceLAB „Mozaika powietrza”
Koncert liturgicznych pieśni gruzińskich w wykonaniu Aleksandry Koteckiej, Tomasza Wierzbowskiego i Krzysztofa Paździory.
Miejsce: Uniwersyteckie Centrum Kliniczne im. prof. K. Gibińskiego Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach, ul. Medyków 14.
Godzina 16:00
Wstęp wolny
Aleksandra Kotecka, Tomasz Wierzbowski i Krzysztof Paździora od ponad pięciu lat prowadzą wspólne poszukiwania w obrębie polifonii. W swoim laboratorium pracy z głosem skupiają się przede wszystkim na wymiarze wertykalnym utworów, aby z każdej harmonii wydobyć maksimum brzmienia. Dzięki takiemu podejściu każdy interwał okazuje się jednostką niosącą znaczenia: określone nastroje, napięcia i rozwiązania, same w sobie stanowiące rodzaj mikro-opowieści, a więc stawiające przed wykonawcą wyzwanie wymagające pełnego zaangażowania w działanie wokalne. Czerpiąc z tradycji muzycznych posługujących się skalami nierównomiernie temperowanymi, starają się wchodzić w głąb każdego dźwięku, przekraczając zachodnioeuropejskie myślenie o muzyce oparte na klawiaturze fortepianu. W swoim podejściu do pracy wokalnej kierują się przekonaniem, że muzyka może stać się namacalna, o ile uszanuje się pełnię potencjału poszczególnych harmonii. Dzięki takiemu podejściu muzyka staje się medium obiektywnej ekspresji.
Aleksandra Kotecka
Od 2004 r. współpracuje z Teatrem ZAR. Brała udział w powstawaniu spektakli „Ewangelie dzieciństwa”, „Cesarskie cięcie”, „Anhelli. Wołanie” oraz „Armine, Sister”. Autorka i współautorka muzyki do filmów oraz spektakli w Polsce i Stanach Zjednoczonych. Twórca studia produkcji muzycznej Foxterrier Production. Zajmuje się polifonicznym śpiewem gruzińskim, nad którym pracuje zarówno podczas wypraw źródłowych, jak i w ramach własnych poszukiwań. Wspólnie z Tomaszem Wierzbowskim i Krzysztofem Paździorą prowadzi dogłębny projekt pracy nad polifonicznymi pieśniami gruzińskimi. Zajmuje się muzyką prawosławia, którą poznawała we Lwowie, Sankt Petersburgu i Supraślu. Efektami swojej pracy dzieli się podczas warsztatów. Od 2005 r. praktykuje jogę. Ukończyła trzy roczne kursy doskonalące prowadzone przez Paulinę Stróż, dyplomowanego nauczyciela ze stopniem Junior III. W 2016 r. ukończyła w Indiach ośmiotygodniowy kurs poświęcony oddechowi. Chcąc stale doskonalić swój warsztat, bierze udział w warsztatach z najlepszymi nauczycielami z Polski i zagranicy. Obecnie szkoli się do egzaminu na stopień Introductory II. W swojej praktyce wokalnej oraz w pracy warsztatowej wykorzystuje techniki relaksacyjne oraz wschodnie metody pracy z oddechem.
Tomasz Wierzbowski
Aktor i muzyk w spektaklach „Ewangelie dzieciństwa”, „Cesarskie cięcie”, „Anhelli. Wołanie” oraz „Armine, Sister” Teatru ZAR. Autor serii wydawniczej 3/2 poświęconej muzyce (dotychczas w serii ukazały się książki „Jak system równomiernie temperowany popsuł harmonię” Rossa Duffina oraz „Temperacja. Jak muzyka stała się polem bitwy wielkich umysłów zachodniej cywilizacji” Stuarta Isacoffa). Autor i współautor muzyki do filmów krótkometrażowych oraz do spektakli teatralnych w Polsce i za granicą. Wspólnie z Aleksandrą Kotecką zaangażowany w pracę studia produkcji muzycznej Foxterrier Production.
Krzysztof Paździora
Absolwent Wydziału Lalkarskiego Akademii Sztuk Teatralnych we Wrocławiu. Od ponad pięciu lat kontynuuje prace studyjne nad śpiewaniem polifonii gruzińskich z Aleksandrą Kotecką i Tomaszem Wierzbowskim. Asystował m.in. przy projekcie warsztatowym w ramach Nilüfer Theatre Festival w Turcji. Współpracuje z Teatrem Klinika Lalek oraz Wrocławskim Teatrem Piosenki pod kierownictwem Bogusława Klimsy.
9.11.2021
Koncert „Pieśni Ducha” Teatru ZAR
Parafia Ewangelicko-Augsburska w Katowicach
ul. Warszawska 18.
Godzina: 18:00.
Wstęp wolny
Czas: ok 50minut
PIEŚNI DUCHA – koncert pieśni zgromadzonych przez Teatr ZAR podczas wypraw do Gruzji (tradycje klasztoru Gelati i pieśni swańskie) oraz na Korsykę i Sardynię w latach 1999-2008, a także oryginalnych fragmentów liturgicznych chrześcijańskich kościołów wschodnich.
Teatr ZAR
Kultywując etos pracy grupowej zespół, realizuje projekty artystyczne przez długoletnie poszukiwania źródłowe, którym każdorazowo towarzyszy proces kształtowania nowego języka teatralnego, opartego na muzyce z rozmaitych tradycji. Międzynarodowy skład zespołu formował się w trakcie cyklicznych wypraw badawczych do Gruzji w latach 1999–2003. Podczas tych podróży grupa zebrała materiał muzyczny, którego esencją są wielowiekowe pieśni polifoniczne sięgające korzeniami początków naszej ery i stanowiące prawdopodobnie najstarszą formę wielogłosu. Zar, od którego grupa wzięła swą nazwę, to nazwa pieśni pogrzebowych wykonywanych przez Swanów zamieszkujących wysokie rejony Kaukazu w północno-zachodniej Gruzji. Praca zespołu wypływa z przekonania, że teatr, wbrew greckiemu thea – widzenie, nie powinien być wyłącznie oglądany, lecz przede wszystkim słuchany.
Teatr ZAR przynosi sztukę sprzed podziału na gatunki i style, podejmując tematy, wydawałoby się, zarezerwowane we współczesnym świecie dla religii, działając w przekonaniu, które płynie z polskiej myśli romantycznej, że zadania sztuki są nie tylko komplementarne wobec religijnego poruszenia, lecz także potrafią zapełnić dynamiczną lukę między codziennością a transcendencją.
Więcej informacji: teatrzar.pl
15 – 16.11.2021
Sesja fotograficzna Joanny Nowickiej PORTRET KOBIETY
Miejsce: Studio Portretowe w Katowicach.
Ul. Wita Stwosza 2 w Katowicach
Tworzeniem portretów zajmie się śląska fotografka Joanna Nowicka, sesja odbędzie się w jej Studiu Portretowym w Katowicach (ul. Wita Stwosza 2).
Powstaną klimatyczne portrety w konwencji fotografii czarno – białej, o makijaże do
sesji zadba wizażystka Anna Musioł (www.warsztatwizazu.pl)
Dostępne są następujące terminy, liczba miejsc jest ograniczona:
15 listopada
w godzinach:
15.30 / 16.15 / 17.00 / 17.45 / 18.30 / 19.15
16 listopada
w godzinach:
10.00 / 10.45 / 11.30 / 12.45 / 13.00 / 13.45
Każda uczestniczka dostanie swój portret w formie wydruku na papierze, zapakowany w ozdobne pudełko wraz z całą serią pozostałych portretów. Fotografie będą publikowane w ramach działań Fundacji informujących o cyklu Sztuka w Służbie Ducha i Ciała „Z życiem”.
Zgłoszenia i zapisy: foto@joannanowicka.com
W mailu proszę podać wybraną datę i godzinę. W informacji zwrotnej potwierdzimy
wybrany termin oraz przekażemy więcej informacji o tym jak się do sesji przygotować.
Joanna Nowicka
Portretując skupiam swoją uwagę na indywidualnych cechach osobowości, charakterze, unikatowości osoby portretowanej. Podkreślam kompetencje, doświadczenie i naturalność u tych, dla których profesjonalna prezencja jest kluczowa. Od 15 lat buduję wiarygodny wizerunek osobowościom świata biznesu i artystom poprzez profesjonalną fotografię. Tworzę portrety, ilustracje oraz fotografie architektury i wnętrz. Najczęściej pracuję w moim Studio Portretowym w śródmieściu Katowic. Jestem pomysłodawczynią konceptu One People Story, którego istotą są unikatowe portrety o niezwykłej estetyce, realizowane klasyczną metodą na kliszy czarno – białej przy użyciu średnioformatowego aparatu fotograficznego.
Od 2012 roku należę do Związku Polskich Artystów Fotografików.
Więcej: www.joannanowicka.com
www.onepeoplestory.com
Prezes Stowarzyszenia Inicjatyw Twórczych MOMENTUM, cel: edukacja ruchowa, współorganizuje Wrocławski Festiwal ruchu i tańca CYRKULACJE, Lider projektu edukacyjnego PLANET KIDS, Prowadzi szkolenia oddechowe w przychodni rehabilitacyjnej AgaVita we Wrocławiu.
Więcej na: www.jakubgontarski.com
GRUDZIEŃ
8 – 9. 12.2021.
SZEOL.
Seans teatralny Moniki Wachowicz i Jarosława Freta
Wykonanie: Monika Wachowicz
Aranżacja tematów jazzowych oraz improwizacja na trąbce: Marcin Markiewicz
Teatr Śląski w Katowicach (Scena w Galerii) przy ulicy 3 go Maja w Katowicach
Godzina 19:00
Bilety: 25 zł normalny / 15 zł ulgowy
Czas: ok 60 minut
SZEOL to teatralny seans a równocześnie na wskroś współczesna lamentacja dla umarłych i nieumarłych, urodzonych i nieurodzonych. To zstępowanie po cienkiej linii oddechu, głosu, dźwięku na samo dno ciszy, która jak mityczny Szeol zakrywa, zamyka, stając się zasłoną, przez którą nie może przebić się żadne uczycie, żaden obraz. Jedyną siłą, która może uratować zstępujących do Szeolu jest Miłość. Zstępowaniu towarzyszy muzyka, a raczej jej niezwykła gęstość – jakby nasze ciała były „tylko” dźwiękiem, czy też instrumentem i zarazem ścieżką w głąb, bez dna.
Szeol to opowieść o pragnieniu i gotowości do życia pełnego i rozwibrowanego jak oddychanie ogniem.
Projekt Szeol powstał z inspiracji i fascynacji III Symfonią Pieśni żałosnych Henryka Góreckiego. Rozbrzmiewa w nim też Kwartet na koniec świata Oliviera Messiaena oraz Miserrere Gregorgio Allrgriego. Nad wszystkim jednak góruje głos trąbki – kreśląc i przecinając zenit i nadir dźwięku, aby:
Snuć miłość, jak jedwabnik nić wnętrzem swym snuje,
Lać ją z serca, jak źródło wodę z wnętrza leje,
Rozkładać ją jak złotą blachę, gdy się kuje
Z ziarna złotego, puszczać ją w kłąb, jak nurtuje
Źródło pod ziemią. – W górę wiać nią, jak wiatr wieje,
Po ziemi ją rozsypać, jak się zboże sieje.
Ludziom piastować, jako matka swych piastuje.
Stąd będzie naprzód moc twa, jak moc przyrodzenia,
A potem będzie moc twa, jako moc żywiołów,
A potem będzie moc twa, jako moc krzewienia,
Potem jak ludzi, potem jako moc aniołów,
A w końcu będzie jako moc Stwórcy stworzenia.
Adam Mickiewicz, 1839, Lausanne
Wrocławska premiera zaplanowana jest na 3 grudnia 2021 w Instytucie Grotowskiego na scenie Teatru Laboratorium.
Projekt finansowany przez: Instytut Grotowskiego we Wrocławiu oraz TEATROGRANTY 2021, Katowice Miasto Ogrodów ( miasto-ogrodow.eu)
Monika Wachowicz
Zawsze interesowało mnie w teatrze to, czego nie można wypowiedzieć słowami, a można opowiedzieć ciałem, energią i precyzją. Moje dwa światy: teatr i filozofia łączy poznawanie rzeczywistości i samej siebie, swojej natury i organizmu. Te światy stają się dla mnie niekończącą podróżą do wnętrza umysłu i jego granic, na drodze poszukiwań prawdy i kształtowania siebie, gdzie na dalszym etapie granica zaciera się i wtedy już tylko JESTEM.
Jestem absolwentką filozofii na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach na Wydziale Nauk Społecznych oraz Lart Studio w Krakowie – wydział aktorski. Od 2004 r. współpracuję z Teatrem A Part w Katowicach, którego dyrektorem i reżyserem jest Marcin Herich. Od 2007 r. biorę udział w produkcji i organizacji Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Sztuk Performatywnych A PART w Katowicach oraz prowadzę Studio Aktorskie A PART przy Teatrze. Od 2016 r prowadzę Studio Ciała i Emocji. W tym roku tj. 2021 współpracuję z Instytutem Grotowskiego im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu, przygotowuje m.in. program do Cyklu SZCZELINY.
W 2009 r. założyłam wraz z dwoma aktorkami, Karoliną Pietrzykowska z Krakowa i Ewą Balzer z Berlina Kobiecą Grupę Teatralną KoME. W ramach tej współpracy podczas kilkumiesięcznej rezydencji w teatrze Cantabile 2 w Danii powstał międzynarodowy projekt „DNA”, który uzyskał wsparcie finansowe z Ministerstwa Kultury Danii (program „DIVA” – „W kierunku doświadczenia teatru międzykulturowego i autobiograficznego”).
Jestem stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Marszałka Województwa Śląskiego w dziedzinie kultury (2011, 2014, 2020).
W latach 1998 – 2002 związana byłam z będzińskim Teatrem Treści Przenośnych, w 2004 r. występowałam w spektaklach katowickiego Teatru Cogitatur. W ramach działalności w Teatrze A PART współpracowałam jako aktorka także z Gliwickim Teatrem Muzycznym i Teatrem Lalek Banialuka w Bielsku-Białej (przedstawienie „Tsunami”), teatrem Cantabile 2 w Vordingborg w Danii i Theaterlabor Bielefeld z Niemiec (spektakl „Labirynt Wenus”, ,,Haiku” „Kunstlerspiele” oraz ,,W dżungli historii. Variete” ), Teatrem Amareya (spektakl „CZTERY”), oraz koprodukcji z Theaterlabor Bielefeld z Niemiec i Leith Theatre w Edynburgu w Szkocji (spektakl „The Last Days of Mankind” („Ostatnie dni ludzkości”).
W 2015 zrealizowałam wspólnie z siostrą Małgorzatą Wachowicz wieczór poetycki, instalacje „Ciało”. Rok później byłam autorką scenariusza, choreografii, kostiumu oraz reżyserii swojego projektu solowego „V”.
W 2017 Joanna Nowicka zawodowa fotografka, tworzącą reportaże, fotografie portretowe i fotografie architektury zaprosiła mnie do współpracy. Powstała wystawa CZĄSTKI a inspiracją do poszczególnych ujęć były m.in. spektakle Teatru A Part, w których gram, współtworzę. Miejscem prezentacji była Galeria Teatru Korez w Katowicach.
W 2019 przygotowałam wspólnie z Artim Grabowskim projekt solowy „W Zawieszeniu” w reżyserii Artiego.
Latem 2020 miała ogromną przyjemność współpracować z Teatrem Biuro Podróży przy spektaklu CARMEN FUNEBRE w reżyserii Pawła Szkotaka, udając się w rumuńskie tournée na Festiwal KaravanAct do Cluj Napoca, Satu Mare oraz Festiwal Kontrapunkt w Szczecinie. Podróż ta nadal jest kontynuowana.
Jarosław Fret
Jarosław Fret jest założycielem i liderem Teatru ZAR, reżyserem, aktorem, dyrektorem Instytutu Grotowskiego. Pełnił funkcję przewodniczącego Rady Kuratorów i kuratora ds. teatru Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016. W latach 1999–2002 zrealizował szereg wypraw do Gruzji, Armenii i Iranu, prowadząc poszukiwania w obrębie najstarszych form muzyki chrześcijańskich kościołów wschodnich.
W kolejnych latach wspólnie z członkami Teatru ZAR organizował wyprawy badawcze na grecką górę Atos, Sardynię i Korsykę, do Armenii, Turcji i Izraela. Reżyser pięciu spektakli zespołu. Tryptyk „Ewangelie dzieciństwa” był pokazywany m.in. w Chicago, Los Angeles, San Francisco, Atenach, Belgradzie, Edynburgu, Florencji, Madrycie, Paryżu, Sybinie oraz Kairze, Nowym Delhi i Seulu.
W 2013 roku ukończył pracę nad spektaklem „Armine, Sister”, dedykowanym historii, kulturze i ludobójstwu Ormian, do którego oprócz reżyserii opracował oryginalną dramaturgię muzyczną i specjalną architekturę. W 2016 roku zrealizował spektakl „Medee. O przekraczaniu” z udziałem śpiewaczek z Kairu, Teheranu i Stambułu.
Wykłada i prowadzi warsztaty w Polsce i za granicą, był wykładowcą m.in. w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie Filii we Wrocławiu. Uhonorowany przyznawanym przez magazyn „Los Angeles Times” tytułem Best New Music Theater (2009) i Wrocławską Nagrodą Teatralną za tryptyk „Ewangelie dzieciństwa” (2010). Spektakl „Cesarskie cięcie. Próby o samobójstwie” w jego reżyserii zdobył Total Theatre Award w kategorii Physical/Visual Theatre oraz Herald Angel Award podczas Festiwalu Fringe w Edynburgu w 2012 roku.
Pomysłodawca i koordynator licznych projektów realizowanych w Polsce i za granicą w ramach działalności Instytutu Grotowskiego, m.in. Roku Grotowskiego UNESCO 2009, programu „Masters in Residence”, Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego „Świat miejscem prawdy”, a także Olimpiady Teatralnej Wrocław 2016. Dzięki jego staraniom w 2010 roku została otwarta nowa siedziba Instytutu Grotowskiego, Studio Na Grobli, a w 2019 roku Piekarnia | Centrum Sztuk Performatywnych.
Marcin Markiewicz /Cozerski
Trębacz, wokalista, autor tekstów, związany ze sceną regge. Współzałożyciel i lider zespołu Konopians. Animator kultury, fotograf. Aktualnie współtworzy poetycki Brzoska kolektyw oraz zespół Piksele. Improwizacja i spontaniczność to charakter jego działań. Współpracuje koncertowo i studyjnie w wielu muzyczno – artystycznych projektach.
17.12.2021
Zamknięcie CYKLU
Spektakl W ZAWIESZENIU w reżyserii Artiego Grabowskiego.
Teatr Rozbark w Bytomiu
Wojciecha Kilara 29. Bytom
Godzina 19:00
Bilety: Normalny 30zł, ulgowy 20zł
Czas: ok 60 minut
W ZAWIESZENIU jest kameralnym, a zarazem dynamicznym seansem teatralnym z pogranicza teatru wizualnego i fizycznego. Jest dramaturgiczną próbą zmierzenia się z tematem tabu, jakim jest choroba onkologiczna. To opowieść o walce, o codziennych bitwach o godność, o cierpieniu i bólu; o oswajaniu nieuniknionego, czerpaniu radości zaklętej w okruchach naszej egzystencji,…o nadziei.
Inspiracją do spektaklu były eseje Susan Sontag „Choroba jako metafora” oraz filozofia Karla Jaspersa. Ideę do powstania projektu „W zawieszeniu” zainicjowała Marta Paradecka, w momencie gdy doświadczyła sytuacji granicznej, która w przypadku Marty przybrała formę choroby. „Pomysł na ujęcie dramaturgiczne tej sytuacji jest także odpowiedzią na ciągle zadawane pytania innych osób o to, jak się czuję w trakcie choroby”. Spektakl jest epitafium dla Marty.
„…ponieważ nie znamy dnia swojej śmierci, traktujemy życie jak niewyczerpane źródło, a przecież wszystko zdarza się tylko określoną, i to niewielką liczbę razy. Jak często jeszcze przypomnisz sobie popołudnie z dzieciństwa? To, które tkwi w tobie tak głęboko, że nie wyobrażasz sobie bez niego życia, może cztery, pięć razy, może nawet mniej, ile razy zobaczysz wschód księżyca w pełni, może dwadzieścia, a jednak życie wydaje się niewyczerpane… ”
Cytat pochodzi z powieści „Pod osłoną nieba” Paula Bowlesa.
Scenariusz oraz teksty: Marta Paradecka, Monika Wachowicz oraz Arti Grabowski
Reżyseria: Arti Grabowski
Scenografia: Monika Wachowicz oraz Arti Grabowski
W roli głównej: Monika Wachowicz
Obsługa techniczna: Grzegorz Król
Aranżacja muzyczna: Mirek Matyasik
Głos z offu: Amelia-Helena Mazur
Montaż tekstu z offu: Leszek Kwaśniewicz
Fotografia do standu: Joanna Nowicka
Czas trwania spektaklu: 60 min
Marta Paradecka (ur.24.07.1979 – zm.12.01.2018)
Prezes fundacji SZTUKA DLA ŻYCIA. W ramach fundacji, której była założycielką, zrealizowała w roku 2016 projekt “KIM JESTEŚ – KIM JESTEM – przeglądam się w twarzach moich przodków”, dotyczył on dziedzictwa kulturowego, w prezentacji uczestnicy warsztatów zabrali widzów w teatralną podróż w przeszłość swoich rodzin; natomiast w roku 2017 projekt „SZTUKA W SŁUŻBIE DUCHA I CIAŁA”, zorganizowała w nim bezpłatne zajęcia artystyczno – terapeutyczne adresowane do osób chorych onkologicznie, które były rodzajem terapii przez sztukę. Tę sztukę, która towarzyszyła Marcie na każdym etapie życia”). Wystąpiła w kilku spektaklach Teatru IOTA : „Pieśń o chlebie” “Gniazdo – ptaki ziemi niczyjej”, “Gry medialne”, “Westchnienie”, “Pod gołym niebem”. Z tym ostatnim przedstawieniem wzięła udział w projekcie “POD GOŁYM NIEBEM/OUTDOORS 2009″ z prezentacjami spektaklu w Niemczech, Holandii, Belgii, Luksemburgu, Francji, Hiszpanii, Portugalii, Szwajcarii i Polsce (w okresie 28 sierpnia – 06 października 2009). Była aktorką Teatru COGITATUR i współzałożycielką Teatru A PART w Katowicach. W COGITATUR zagrała m.in. w przedstawieniach „W hołdzie Ekspresjonistom” i „Aztec Hotel”. Grała w „Feminie”, współtworzyła widowisko „El Niňo” i projekt „Extracts”. Zorganizowała festiwal teatralny w Połczynie Zdroju – POŁCZYŃSKIE IMPRESJE TEATRALNE, na który pomysł, jak sama mówiła, wziął się z jej głowy i z jej serca. W Połczynie prowadziła szkółkę szczudlarstwa, teatr młodzieżowy FREE EMOTION, PUDEŁKO MARZEŃ i teatrzyk dziecięcy. W Kołobrzegu, w Regionalnym Centrum Kultury założyła Teatr KONTAKT , z którym zrealizowała m.in. eksperymentalną formę teatralną – Szczudłodram. KONTAKT wziął udział m.in. dwukrotnie w Triadzie Teatralnej w Dębnie, XI Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Niezależnych PRO – CONTRA w Szczecinie, XV Goleniowskich Spotkaniach Teatralnych BRAMAT 2014 w Goleniowie. Ukończyła Podyplomowe Studia Reżyserii Teatru Dzieci i Młodzieży na PWST we Wrocławiu. Jej spektakl dyplomowy “ODLOTY”, zaprezentowany 27 kwietnia 2014 w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej we Wrocławiu otrzymał ocenę najwyższą, a teatr zaproszono do ponownej prezentacji w PWST we Wrocławiu. Marta prowadziła w RCK warsztaty szczudlarskie, organizowała spektakle, warsztaty i wydarzenia kulturalne. Była zwolennikiem idei, która za główny cel stawia sobie działania wokół KULTURY i SZTUKI jako wartości nadających głębszy sens ludzkiemu życiu. Była organizatorem wielu akcji artystycznych, pomagała i wspierała, ubarwiała, inspirowała, sztuka towarzyszyła jej na każdym kroku.
Monika Wachowicz (ur.1978)
Więcej o Monice przy seansie teatralnych SZEOL.
Artur Grabowski (ur. 1977)
Polski artysta interdyscyplinarny; malarz, performer, aktor. Autor oraz uczestnik wielu festiwali sztuki performance, przeglądów sztuki wideo, festiwali teatralnych, biennale sztuki w Polsce i za granicą. Reżyser spektakli plenerowych oraz monodramu „Kamica79“ (I nagroda 12 Biesiady Teatralnej w Katowicach, I nagroda Festiwalu Monodramów MonoFest w Łodzi).Od 2007 roku – czyli od początku istnienia Kierunku Intermedia – pracuje na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. W latach 2003 – 2007 współpracował z poznańskim teatrem Porywacze ciał, z którym to zrealizował cztery premiery spektakli: „Wszystkie grzechy są śmiertelne“, „Rekord“, „Parada śmiesznych twarzy“, „Tajemnica w/g Gombrowicza“. Współpracuje z wieloma instytucjami artystycznymi na całym świecie.
Więcej o projekcie: www.studiowachowicz.pl
Gościem, obserwatorem całego Cyklu będzie poeta, pisarz Radek Kobierski, który ubierze w słowa świat Sztuki w Służbie Ducha i Ciała.
Radek Kobierski
Rocznik 71, poeta, pisarz, fotografik. Opublikował 7 tomów wierszy i dwie powieści. Nominowany do wielu literackich nagród: m.in Angelusa, NL Gdynia, Śląskiego Wawrzynu Literackiego. Stypendysta MkiDN, laureat Gwarancji Kultury. Pisze o literaturze, kinie i teatrze m.in dla Znaku, Tygodnika Powszechnego i Notatnika Teatralnego.